Jong Talent #2018
Anne-Will Lufting studeerde in 2017 af aan academie Minerva te Groningen. Geïnspireerd door de fundamentele schilderkunst waarin onderzoek naar vorm, kleur, formaat en materiaal als basisprincipes worden gezien, is Lufting gefascineerd door plooien, kreukels en glans. Het leer, kunstleer of bisonyl dat zij gebruikt voor haar werken is stug en weerbarstig materiaal dat op eigen wijze onder bepaalde hoeken zich laat buigen. Hierdoor ontstaan verrassende plooien die op voorhand niet te voorzien zijn. Het is een zoektocht en spel naar de juiste spanning tussen perfectie en de aantrekkingskracht van imperfectie.
Lufting gaat terug naar de essentie van de schilderkunst waarin verf en kleur op het geplooide oppervlak wordt aangebracht. Herinneringen en objecten uit haar omgeving vormen het uitgangspunt van haar beeldend werk; een Citroën 2CV, een glimmende biljartbal of in plastic gehulde hooibalen op het land. De gladde verfhuid en de knallende kleuren geven hierdoor een ingepakt effect.
De werken van Lufting balanceren op de grens van tweedimensionaliteit en driedimensionaliteit. Het vertoont enerzijds kenmerken van een sculptuur en anderzijds die van een schilderij waardoor zij de toeschouwer op een dwaalspoor zet.
Saskia Reijnders is afgestudeerd in 2017 aan de academie Minerva te Groningen. Gedurende haar studie is er een groeiende fascinatie ontstaan voor thema’s als identiteit en lichaamstaal. Wat begon bij een autobiografische serie over emoties en gevoelens, is uitgebloeid tot een zoektocht naar verhalen bij anderen.
Het proces vooraf is een intieme sessie waarin Reijnders het model de controle geeft, haar verhaal deelt en zich kwetsbaar opstelt en waar zij als kunstenaar luistert, observeert en documenteert. Het zijn juist de momenten van onbevangenheid die zij probeert vast te leggen en op doek weet neer te zetten. Het naakte lichaam wordt door Reijnders beschouwd als de puurste vorm van de mens vanwege de kwetsbaarheid die het toont, vooral wanneer je de mens stript van zijn materiële eigendommen.
Het formaat, het kwetsbare naakt en het hoge contrast zorgen voor een zwaardere lading die in verbinding staat met de inhoud. Door de droge verftechniek en het matte medium verdwijnt de diepzwarte verf in het wit van het doek en wordt zo de drager onderdeel van het geheel.