Karrekiet
zeefdruk
(40 x 40 cm.)
Patrick Bergsma (1965) volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Door een combinatie van oude en nieuwe technieken te gebruiken en daar humor en ironie aan toe te voegen, geeft Patrick Bergsma het stilleven een geheel nieuwe impuls. Nadat een idee vorm heeft gekregen op de computer, werkt hij het concept verder handmatig uit. Zo scant hij bijvoorbeeld een foto in en bewerkt deze print vervolgens met olieverf. Zijn huidige werk voert ons mee naar zijn vroege jeugd. De familie Bergsma had een antiekwinkel aan huis waar spinnenwielen, kitscherige beeldjes, haardschilden en antieke meubelstukken zij aan zij stonden. Speciale fascinatie was er voor de porseleinen, barokke mensbeeldjes, deze figuren vervullen een hoofdrol in de meest recente doeken. Een vooringenomen smaakoordeel moest worden overwonnen om achter de glanzende buitenkant van deze beeldjes een intrigerende persoonlijkheid te zien. Onzekerheid wordt verbloemd door uiterlijk vertoon. “In mijn meest recente werk concentreer ik me vooral op de materiële buitenkant - het oppervlak van de dingen en figuren. Het oppervlak dat ons soms zo bedrieglijk voorkomt, maar o zo onthullend blijkt. Het oppervlak met zijn schitterende, maar breekbare glans”, aldus Patrick Bergsma.